M2 Sports Science for Health and Performance

• Capacité d'accueil
  • Langue(s) d'enseignement
  • Régime(s) d'inscription
Objectifs pédagogiques de la formation

The objective of the second year of the Master is to implement and improve practices in sport training and methods for performance optimization, based on the multidisciplinary scientific knowledge and skills acquired in the first year of the Master. In this regard, a special emphasis is devoted to the athletes’ health and well-being in both its physical and mental dimensions. Also, the unit “materials and methods for the human movement sciences”, initiated in the first year of the Master, is supplemented by a teaching of statistics and systematic reviews in the field of sports science. Finally, basic knowledge and practical skills are strongly developed and consolidated during a 400 hours internship carried out in a French or international research laboratory or a professional structure (e.g. sport federations or institutes).

Lieu(x) d'enseignement
ORSAY
EVRY
Débouchés de la formation

At the end of the second year of the master, students will be able to claim the following jobs:

- Lecturer or researcher in sport and exercise science (if PhD pursuit)

- Engineer in sport and exercise science

- Sports coach

- Physical, nutritional or mental trainer

- Personal coach (physical, mental)

Collaboration(s)
Laboratoire(s) partenaire(s) de la formation

Complexité, innovation, activités motrices et sportives.

Laboratoire de Biologie de l'Exercice pour la Performance et la Santé (LBEPS). Co-tutelle Université d'Evry et Institut de Recherche Biomédicale des Armées (IRBA).

Programme

Le semestre 1 comporte deux UE obligatoires qui abordent 1) les déterminants de la santé de l'athlète et la méthodologie de l'entrainement dans une perspective d'optimisation du mouvement sportif et 2) le développement du projet sportif de l'étudiant.

Sports training and optimisation 15 69 48
Athlete health 8 21 15 12
Project development 7 12 22

Le deuxième semestre est essentiellement consacré au stage. Un complément méthodologique en science du mouvement est proposé en parallèle.

Materials and Methods in Human Movement Science 4 18
Sport performance internship 26
Modalités de candidatures
Période(s) de candidatures
Ce M2 ne recrute pas pour la prochaine rentrée universitaire
Pièces justificatives obligatoires
  • Curriculum Vitae.

• Lettre de motivation.

• Tous les relevés de notes des années/semestres validés depuis le BAC à la date de la candidature.

Pièces justificatives complémentaires
  • Dossier VAPP (obligatoire pour toutes les personnes demandant une validation des acquis pour accéder à la formation).

Contact(s)