Integrative Biology and Physiology

Présentation
Learning outcome targets

The degree in Integrative Biology and Physiology (BIP) aims to answer questions about objects and purposes related to agriculture and the environment through research approaches in biology and life engineering. The purpose of the BIP degree is to show how the understanding of the biology and biodiversity of organisms in their environment can be harnessed by humans for innovative and sustainable uses and applications. It therefore comprises a degree in multi-organism biology (microbes, animals, plants) with the addition of multiscale data and an introduction to modelling. The BIP degree is organised around several educational elements which relate to well-identified professional pathways.
The degree has been reorganised for this new certification around 5 aims which are in line with the Graduate School BASE and with specific objectives which are explained in the EF programmes: European Master in Biological and Chemical Engineering for a Sustainable Bioeconomy (BIOCEB); Biodiversity, Genomics and the Environment (BGE - PR359); Biologie Prédictive et Intégrative Animale / Predictive and Integrative Animal Biology integral component of the Erasmus Mundus in Animal Breeding and Genetics - EMABG (PRIAM - PR107); Plant Sciences (SCV - PR112); Biologie Systémique et Synthétique / Systems and Synthetic Biology (SSB – PR94). The focus in several courses is on genomics and/or bioengineering techniques that are essential in both basic and applied research.
These 5 objectives are supported by five M1s: a European M1 which is part of the Erasmus Mundus BIOCEB degree, Biodiversity, BIP Genomes and the Environment (BIP-BGE - PR660); BIP Plant (BIPV - PR540), BIP Animal (BIPA - PR658) and BIP Applied Systems and Synthetic Biology (ASSB). The three M1 BIPA, BIPV and BIP-BGE share a two-month common core (TC) which is followed by a teaching unit specific to each EF and a compulsory 2-month work placement. The M1 ASSB and BIOCEB courses, which are entirely in English, offer different curricula.
The degree is structured around 3 levels of study: 1) Integrated approaches to the study and development of living organisms (Animals with the M2 PRIAM; Microbiological with the M2 SSB, BGE; Plants with the M2 SCV and BIOCEB); 2) The development of biotechnology (Chemical and biochemical engineering with the M2 BIOCEB; Life engineering and synthetic biology with the M2 SSB) and 3) Adaptation, environment and biodiversity (Genomics, genetics with the M2 BGE, SCV, PRIAM; Modelling and systems biology with the M2 SSB).

Post-graduate profile

La mention BIP est fortement orientée vers des parcours à vocation recherche et a mis en place plusieurs dispositifs pédagogiques permettant de préparer au mieux les étudiants à préparer une thèse.

La formation cible aussi l'insertion immédiatement après le Master. La typologie d'emploi visée incluent alors les catégories suivantes : Ingénieur d'étude, Assistant de recherche, Chef de projet, Chargé d'études en recherche et développement, Chargé d'études en expérimentation animale et/ou végétale, Chargé de communication scientifique

Les secteurs d'activités visés sont les suivants : SANTE ; RECHERCHE ET DEVELOPPEMENT ; PRODUCTIONS ANIMALES ; PRODUCTIONS VÉGÉTALES ; BIOTECHNOLOGIES ; ENVIRONNEMENT ; GENOMIQUE. Plus spécifiquement les domaines visés incluent :Culture et production animale, chasse et services annexes, Sylviculture et exploitation forestière, Industries alimentaires, Industrie chimique, Industrie pharmaceutique, Fabrication de produits informatiques, électroniques et optiques, Fabrication de machines et équipements, Commerce de gros de produits agricoles bruts et d'animaux vivants, Commerce de gros d'équipements de l'information et de la communication, Édition de livres et périodiques et autres activités d'édition, Activités juridiques et comptables, Publicité et études de marché, Activités vétérinaires, Enseignement supérieur et post-secondaire non supérieur, Administration générale, économique et sociale, Activités pour la santé humaine, Bibliothèques, archives, musées et autres activités culturelles, Activités des organisations associatives, Activités des organisations et organismes extraterritoriaux

Transfer paths

Bien que l'offre Master ait été construite autour de parcours M1-M2 définis (BGE; BIPA-PRIAM; BIPV-SCV; ASSB-SSB), il existe de nombreuses passerelles d'un parcours type à l'autre. Ainsi les étudiants BGE peuvent rejoindre d'autres M2 de microbiologie, ceux de BIPA ont accès aux M2 Reproduction et Développement et Agents infectieux et ceux de SCV pourront rejoindre BIOCEB. Enfin le M1 ASSB est spécifiquement construit autour de projets étudiants pouvant conduire à SCV ou PRIAM. Les modalités d'accès aux différents M2 seront dépendantes des prérequis validés par les étudiants en M1 qui seront évalués par les équipes pédagogiques.

Academic partnerships

Ecole Nationale Vétérinaire de Maisons Alfort
Université de Reims Champagne-Ardenne (accord de consortium ERASMUS)
Université de Paris

Prerequisites

Le profil d'entrée des étudiants de la mention BIP est généralement des étudiants provenant des licences suivantes : Biologie Santé, Biologie - Chimie, Biologie des Organismes et Ecologie, L3 Bio concours, Licence de Sciences de la Vie, L3 Magistère Biologie Santé, Magistère Bologie des Organismes et Ecologie. D'autres cursus (BTS, DUT, ...) à la condition que les étudiants présentent comme prérequis les connaissances de bases (niveau licence) en génétique moléculaire, génétique formelle, biochimie, physiologie des grandes fonctions, statistiques, et anglais.

Compétences
Skills required within the Field of Study :
  • Gain expertise in the technological methods and tools used in basic and applied biological research in the fields of genetics, physiology, molecular biology, cell biology, bioinformatics and biochemistry as well as in silico biology techniques for the analysis of omics data: genomics, transcriptomics, metabolomics and proteomics.

  • Design and carry out experimental procedures and then critically process and analyse the results.

  • Independently conduct a research project, in the laboratory or in the field, alone or in a group, from its conception - including the critical analysis of the scientific literature and the state of the art summary - to its completion (under supervision)

  • Interpret, discuss and communicate scientific results alone or in groups in written and oral form according to the academic formats used in science

  • Formulate a scientific question by presenting it in a well-argued manner

  • Develop language skills (reading and oral comprehension, written and oral communication, interaction) in English