M1 Histoire, Economies, sociétés, patrimoines : Recherche et Valorisations

  • Places available
    35
  • Language(s) of instruction
    French
  • Enrolment type
    Formation initiale
    Formation continue
  • Type of teaching
    En présentiel
Présentation
Objectives
  • Upon completion of the program, students in the “research” track will have been trained in research through research. They will have acquired solid skills in terms of:
    - problematization of a historical research topic: development, bibliographic review, issues, working hypotheses, methodology;
    - identifying, analyzing, and exploiting multiple sources: written, iconographic, and audiovisual archives, oral testimonies, archaeological traces, architectural or museological heritage;
    - organizing and structuring data: indexing, digitization, documentary files;
    - writing scientific documents: articles, reports, dissertations;
    - oral presentations.
  • The “ enhancement” track will have trained professional generalist historians who are able to research, identify, analyze, exploit, and enhance the heritage of public bodies and private or associative enterprises, with a view to applied history (public history) at the request of the communication departments of economic, social, and territorial institutions.
  • Their profile is that of versatile historians who have mastered the scientific criteria of the historical discipline and are sensitive to the expectations of institutional communication; trained in research methods, capable of implementing a scientific process of source and data collection and archiving, able to produce relevant content, and skilled in techniques for promoting tangible and intangible heritage (documentation, publishing, museography, 3D modeling, exhibitions, communication).
Skills
  • Analyser des dynamiques historiques et géographiques pour comprendre un contexte social et des mutations spatiales.

  • Overall organisation

    The M1 HESP-ReV is aimed at students who wish to pursue either a traditional research career in economic and social history (in the broadest sense) or a professional career in history applied to the enhancement of the tangible and intangible heritage of companies, administrations, or associations (Public History). The program draws on the expertise of a research unit, IDHES, dedicated to the study of social dynamics from antiquity to the present day. In the first semester, the core curriculum is generalist: seminars cover the four periods of history and cross-disciplinary subjects (languages, digital humanities, etc.). In the second semester, students confirm their chosen path, research or promotion. At the end of the year, they must produce a preparatory document: a research project (interim thesis) or a promotion report. Its quality determines whether they can progress to M2.

    Career prospects

    Outre les voies de l'enseignement et de la recherche, le parcours HES permet d'accéder aux métiers pour lesquels l'aptitude à effectuer et à exploiter des études ou des recherches sur des sujets d'histoire économique et sociale est valorisée : presse, patrimoine et culture, communication, administration et action territoriale, publique ou privée, action sociale, ressources humaines, métiers de l'expertise et du conseil, de la communication, de l'information, de la documentation. Cette formation permet de poursuivre les études en doctorat ou dans des masters spécialisés dans les métiers évoqués.

    Le parcours HaVP prépare les étudiants aux nouvelles missions de l’expertise et du conseil, et de la valorisation des patrimoines économiques et sociaux (entreprises, organismes publics et privés). Les débouchés de la formation sont des emplois proposés par différents services de l’État et collectivités territoriales ; associations chargées de questions et de gestion patrimoniales ; services de valorisation du patrimoine dans des entreprises privées et dans les organismes publics ; agences et bureau d’études de valorisations historiques, etc. Les débouchés concernent aussi bien la réorientation en professions libérales dont les compétences et spécialisations se réinventent sans cesse. Une poursuite des études au niveau doctoral est également possible.

    Course Prerequisites

    History degree or equivalent. Good level of written and oral expression. Regular reading, solid grounding in general and historical culture, intellectual curiosity, ability to synthesize and analyze, strong work capacity. Acceptance of the conditions of scientific reflection (distancing, critical approach, free examination, respect for rules of method). For the history applied to heritage enhancement track, good command of information and communication technologies.

    Internships and supervised projects

    The supervised project for the M1 year will consist of preparing a progress report (research track) or a preparatory report (heritage enhancement track).

    Transfer paths

    Les passerelles d'un parcours à l'autre pourront s'opérer après le S1 voire le S2 sans pré-requis autres que la validation du ou des semestres précédents. En revanche, elles ne seront plus possibles à l'issue du S3 car l'élaboration du mémoire de recherche s'insère à la fois dans le S3 et le S4.

    Méthodes mobilisées
    * séminaires académiques (domaines actuels de la recherche) * travail en autonomie * formation aux techniques et aux métiers de la valorisation des patrimoines par des professionnels * formation poussée aux humanités numériques * sorties pédagogiques * participation à l'organisation et à la valorisation d'événements * encadrement personnalisé pour les projets de recherche ou de valorisation préparatoires à l'année de M2
    Accompagnement personnalisé
    Les étudiantes et les étudiants seront encadrés personnellement par un ou une responsable de mémoire (voie recherche) ou de rapport (voie valorisation).
    Post-graduate profile

    Au sortir de la formation, les étudiantes et étudiants de la voie HES auront été formés à la recherche par la recherche. Ils auront acquis des compétences solides en termes de :
    - problématisation d'un sujet de recherche historique : élaboration, revue bibliographique, problématique, hypothèses de travail, méthodologie;
    - identification, analyse et exploitation de sources multiples : archives écrites, iconographiques, audiovisuelles, témoignages oraux, traces archéologiques, patrimoines architecturaux ou muséologiques;
    - organisation et structurations des données : indexation, numérisation, dossiers documentaires;
    - rédaction de documents scientifiques : articles, rapports, mémoires;
    - présentations orales.
    La voie HaVP aura permis de former des historiennes et historiens professionnels généralistes, aptes à rechercher, identifier, analyser, exploiter et valoriser des patrimoines d'organismes publics et d'entreprises privées, dans la perpective d'une histoire appliquée (public history) aux demandes des services de communication des institutions économiques, sociales et territoriales.
    Leur profil est celui d'historiens polyvalents, maîtrisant les critères scientifiques de la discipline historique et sensibles aux attentes de la communication institutionnelle; formés aux démarches de recherche, capables de mettre en œuvre un processus scientifique de collecte de sources, de données et d'archivages, en mesure de produire des contenus pertinents, aptes à maîtriser les techniques de valorisation des patrimoines matériels et immatériels (documentation, édition, muséographie, modélisation 3D, exposition, communication).

    Location
    EVRY
    Collaboration(s)
    Laboratories

    Institutions et Dynamiques Historiques de l'Economie et de la société.

    Programme

    The schedule will be posted shortly.

    Modalités de candidatures
    Application period
    From 30/01/2026 to 25/04/2026
    From 15/06/2026 to 13/07/2026
    From 27/08/2026 to 10/09/2026
    Admission criteria
    Dossier
    Compulsory supporting documents
    • Motivation letter.

      (The letter of motivation should include research intentions)
    • Research project.

    • All transcripts of the years / semesters validated since the high school diploma at the date of application.

    • Certificate of French (compulsory for non-French speakers).

    • Curriculum Vitae.

    • Detailed description and hourly volume of courses taken since the beginning of the university program.

    Additional supporting documents
    • VAP file (obligatory for all persons requesting a valuation of the assets to enter the diploma).

    • Supporting documents :
      - Residence permit stating the country of residence of the first country
      - Or receipt of request stating the country of first asylum
      - Or document from the UNHCR granting refugee status
      - Or receipt of refugee status request delivered in France
      - Or residence permit stating the refugee status delivered in France
      - Or document stating subsidiary protection in France or abroad
      - Or document stating temporary protection in France or abroad.

    Contact(s)
    Course manager(s)
    Administrative office
    estelle godefroy - estelle.godefroy@univ-evry.fr