M1 Sport Sciences for Health and Performance

• Capacité d'accueil
  • Langue(s) d'enseignement
  • Régime(s) d'inscription
Objectifs pédagogiques de la formation

In modern sports, athletes training and methods for the optimization of performance are under constant development, and require basic knowledge in human movement science to be mostly efficient. The objective of this first year is to facilitate the acquisition of basic knowledge and scientific skills in the fields of Physiology, Biomechanics, Psychology and Neuroscience applied to human movement. Understanding the multifactorial dimension of movement organization and related motor performance will allow students to better handle complex situations in sports during their internship in laboratory and professional structures (e.g. sport federations or institutes). By interacting with researchers and professionals, students will learn the use of cutting-edge technology within different scientific fields (e.g. fast camera, force platform, connected objects, portable gas analyser, etc.), and how to analyze and interpret collected data (e.g. signals processing, quantitative / qualitative statistics, etc.).

Lieu(x) d'enseignement
ORSAY
EVRY
Pré-requis, profil d’entrée permettant d'intégrer la formation

Bachelor's degree in human movement sciences (Sport and Exercise Science, STAPS, Kinesiology etc.) or equivalent Health professionals (e.g. MD, physiotherapists, osteopaths, etc.)

Compétences
  • Carry out original research projects in human movement and sport science based on scientific literature review.

• Communicate research results to the scientific community and sports federations.

• Evaluate the performance of sedentary people and athletes using field and laboratory testing with the appropriate material, methods and tools commonly used in human movement science.

• Optimize athlete performance and implement training methods with advanced multidisciplinary knowledge in human movement science.

• Adapt and personalize training to preserve athlete health and well being.

Profil de sortie des étudiants ayant suivi la formation

Sport and Exercise scientist
Physical trainer
Personal coach
Sports coach

Débouchés de la formation

Sport and Exercise scientist
Physical trainer
Personal coach
Sports coach

Collaboration(s)
Laboratoire(s) partenaire(s) de la formation

Complexité, innovation, activités motrices et sportives.

Laboratoire "Biologie de l’Exercice pour la Performance et la Santé", Université d'Evry-val-d'Essonne créé au 1er janvier 2020.

Programme

Trois groupes d'UE obligatoires sont proposés en S1. L'objectif général est l'étude de l'organisation du mouvement humain selon une approche multidisciplinaire, conceptuelle, technologique et méthodologique. Des interactions avec le milieu sportif et de la recherche sont proposées.

Physiology of sports and exercise I 8 33 15
Neuroscience and Psychology 4 21 6
Biomechanics of human movement 6 24 6
Materials and Methods in Human Movement Sciences I 8 36 32 9
Research and professional interaction 4 30 4

Un complément de formation sur deux UE du premier semestre est proposé en parallèle du stage de fin d'année dont l'objectif est de mettre en application les connaissances et compétences acquises en sciences du mouvement.

Physiology of sports and exercise II 6 36 12
Materials and Methods in Human Movement Sciences II 6 18 24
Sport performance internship 18
Modalités de candidatures
Période(s) de candidatures
Du 15/05/2020 au 06/07/2020
Pièces justificatives obligatoires
  • Curriculum Vitae.

• Lettre de motivation.

• Tous les relevés de notes des années/semestres validés depuis le BAC à la date de la candidature.

Pièces justificatives complémentaires
  • Dossier VAPP (obligatoire pour toutes les personnes demandant une validation des acquis pour accéder à la formation).

Contact(s)