Human Movement & Sport Sciences : Engineering and Ergonomics

Présentation
Learning outcome targets

The STAPS Master's: The main objective of Engineering and Ergonomics of Physical Activity is to train professionals with multidisciplinary skills in human movement sciences and engineering sciences, and includes a single standard course entitled ‘Engineering and Human Movement Sciences’. It is offered to students coming from the STAPS, Basic Sciences and Engineering Sciences university courses as well as to engineering students as a dual degree.

This dual proficiency in engineering + human movement sciences is an asset when designing machines where humans are included in the mix, and which are developed to interact with or assist human beings (robot carers, human-machine interfaces, cobotics, surgical robots, etc.), as well as for measuring, analysing and modelling human movement in different professional contexts and challenges (physical ergonomics, sports performance, healthy and pathological human movement, etc.).

Based on knowledge of human behaviour (neurosciences, motor control, psychophysics), on scientific methodology (tools and methods for the analysis of human movement, statistics), and on physical engineering (mathematics for movement, mechanics, robotics, programming), the Master 1 year allows students to obtain core multidisciplinary skills. These skills are reinforced and implemented through student projects (technical report, business management, technology project, work placement).

These initial skills are supplemented or deepened in Master 2, particularly in the field of physical ergonomics, musculoskeletal modelling and the system approach, as well as by learning about carer robots and adaptive control.

This course involves several academic partners within the Université Paris-Saclay. Courses are delivered and shared by the following departments or partner institutions: UFR STAPS, CentraleSupélec, UVSQ, UFR Sciences (Physics and Biology Department), Polytech Paris-Sud.

Post-graduate profile

Les profils de sortie des étudiants ayant suivi le Master STAPS : IEAP peuvent être décrits à travers des compétences acquises dans les domaines suivants :
-Analyse et modélisation du mouvement : considérant les spécificités du mouvement humain dans une approche intégrée, ces diplômés ont développé des compétences approfondies en acquisition, analyse et modélisation du mouvement humain
-Ingénierie du mouvement : fortement orientés vers les méthodes et outils d’analyse, ces diplômés ont acquis des compétences solides en traitement de signaux issus du mouvement humain mais également des connaissances dans le domaine de la robotique
-Gestion de projets innovants et connaissance de l'entreprise : à partir des contenus dédiés à la connaissance du milieu professionnel et au développement de projets innovants, ces diplômés affichent des compétences en gestion de projet dans les domaines de R&D liés au mouvement de l'être humain dans ses interactions avec son environnement.
- Démarche et communication scientifique : savoir utiliser la démarche scientifique pour appréhender un questionnement, sélectionner, justifier, mettre en oeuvre des méthodologies et procédures, diffuser et transférer des connaissances en français et en anglais

Transfer paths

Il n'y a pas de passerelle au sein de la mention étant donné qu'il n'y a qu'un seul parcours-type.

Prerequisites

Dans le cadre de la sélection pour l’entrée en Master 1 (loi du 23/12/2016) et dans la limite des capacités d’accueil, les pré-requis sont d’avoir une licence validée parmi les mentions :
STAPS et Ingénierie Physique, Staps APA&S, STAPS Entrainement Sportif, STAPS Ingénierie et Ergonomie de l'Activité Physique ; Sciences de la vie ; Sciences et Technologies ; Mathématiques; Biologie & Santé, Ingénierie Physique.

La formation intègre aussi des étudiants ou professionnels issus d'une formation paramédicale (Kinésithérapie, Ergothérapie, Ergonomie, Ostéopathie, Podologie, Médecine, soins infirmiers...).
Autres formations sur étude de dossier, en particulier pour les formations étrangères.

Pour les étudiants en formation initiale, une attention particulière sera apportée aux résultats des épreuves terminales des enseignements scientifiques. Les résultats doivent être compatibles avec l’obtention d’une mention en L3 (Assez bien à Très bien).

Etant donné la pluridisciplinarité du master, les étudiants découvriront les nouveaux contenus pédagogiques qui ne relèvent pas forcément de leur formation initiale :
• Sciences pour l’ingénieur (et certaines notions de mathématiques) pour les étudiants provenant de STAPS, Biologie, Sciences Cognitives, Ergonomie.
• Sciences du mouvement humain pour les étudiants ayant une licence en Sciences pour l’ingénieur, Mathématique ou Physique.
Les étudiants devront donc démontrer leur motivation à s’investir dans la formation pour acquérir des connaissances et compétentes dans des domaines scientifiques et technologiques nouveaux pour eux.

Compétences
Skills required within the Field of Study :
  • Acquire and implement complex and highly specialised multidisciplinary knowledge

  • Implement a scientific approach with a view to the dissemination and transfer of knowledge

  • Design, coordinate and manage innovation projects in engineering and the ergonomics of physical activity, sport, leisure, work and health.

  • Evaluate, analyse and model motor skills and human activity with a view, in particular, to identifying the needs of people in a given situation

  • Participate in the design of environments or technology (in particular robotics) adapted to practitioners / operators / patients in the fields of sport, leisure, work and health.

  • Put into operation a physical ergonomic approach at the service of and for practitioners / operators / patients as part of a project in the fields of sport, leisure, work and health