Aller au contenu principal

Etudes sur les sciences et les techniques (EST)

Présentation du laboratoire

Le laboratoire "Etudes sur les sciences et les techniques" (EST) est une unité propre de recherche de l’Université Paris-Saclay.
Les membres du laboratoire mènent des recherches relevant de l’histoire, de l’épistémologie des sciences et des techniques et de la didactique des sciences à l’Université Paris-Saclay.
L’UR EST est rattachée à l’Ecole doctorale SSH (Sciences Sociales et Humanités), à la Graduate School HSP (Humanités-Sciences du patrimoine), ainsi qu’à la Graduate School EFE (Education, Formation, Enseignement).
Les publications récentes de l’UR EST sont sur la page HAL du laboratoire :
https://hal-universite-paris-saclay.archives-ouvertes.fr/EST/browse/latest-publications

Les 20 dernières publications

Titre Auteurs Date de publication Source
Scientific truth and social issues Annick Jacq, Hélène Gispert 01/04/2022 Natures Sciences Societes
LES ORIGINES DE LA REVUE D'HISTOIRE DES SCIENCES DANS LEUR CONTEXTE NATIONAL ET INTERNATIONAL Danielle Fauque 01/01/2022 Revue d'Histoire des Sciences
Development of new outcome measures for adult SMA type III and IV: a multimodal longitudinal study Nadine Le Forestier 01/05/2021 Journal of Neurology
Genetic screening of ANXA11 revealed novel mutations linked to amyotrophic lateral sclerosis Nadine Le Forestier 01/03/2021 Neurobiology of Aging
Training a scientific and technical elite without selection? Evaluation at the Colegio Militar de Bogota (1848-1884) Bertrand Eychenne 22/01/2021 Histoire de l'Education
Botulinum toxin therapy improves masseter spasticity in Amyotrophic Lateral Sclerosis Nadine Le Forestier 01/12/2020 Revue Neurologique
Predictive factors for prognosis after gastrostomy placement in routine non-invasive ventilation users ALS patients Nadine Le Forestier 01/12/2020 Scientific Reports
The training of engineers in a South American postcolonial context: The Colegio Militar of Bogota (1848-1884) Bertrand Eychenne 04/03/2020 Philosophia Scientiae
To smoke or not to smoke? A qualitative study among young adults Lionel Pourtau, Elise Martin 01/09/2019 Preventive Medicine Reports
Limits of technique: Ethical issues T. Haaser 01/07/2019 Cancer/Radiotherapie
Computational complexity: An empirical view Maël Pégny 01/12/2013 6th AISB Symposium on Computing and Philosophy: The Scandal of Computation - What is Computation? - AISB Convention 2013
Computational complexity: An empirical view Maël Pégny 01/12/2013 6th AISB Symposium on Computing and Philosophy: The Scandal of Computation - What is Computation? - AISB Convention 2013
The spinal and cerebral profile of adult spinal-muscular atrophy: A multimodal imaging study Nadine Le Forestier 01/01/2019 NeuroImage: Clinical
Cursive eye-writing with smooth-pursuit eye-movement is possible in subjects with amyotrophic lateral sclerosis Nadine Le Forestier 01/01/2019 Frontiers in Neuroscience
Thinking about the inseparability of research ethics, scientific integrity, and the social responsibility of science L. Coutellec 01/01/2019 Revue d'Anthropologie des Connaissances
The motor unit number index (MUNIX) profile of patients with adult spinal muscular atrophy Nadine Le Forestier 01/11/2018 Clinical Neurophysiology
Une ambition éditoriale “universelle et confraternelle” : le bulletin bibliographique de L'Enseignement mathématique (1899–1920) Hélène Gispert 01/11/2018 Historia Mathematica
Everolimus induced mood changes in breast cancer patients: a case-control study Sarah Dauchy 01/06/2018 Investigational New Drugs
The history of science and the history of publishing - How can they complement each other? Viera Rebolledo-Dhuin 16/02/2018 Philosophia Scientiae
Creating the Revue du mois: The making of a new journal during the Belle Époque Hélène Gispert 16/02/2018 Philosophia Scientiae

Nombre de publications du laboratoire par domaine scientifique (2016-2021)

Chaque publication du laboratoire peut être rangée dans une ou plusieurs disciplines scientifiques : la figure ci-dessus présente le nombre de publications du laboratoire pour chaque discipline de la classification ASJC (Elsevier)