Innovation, Enterprise and Society

Présentation
Learning outcome targets

The Innovation, Enterprise and Society course provides high-level training in order to understand and manage all aspects of process and innovation ecosystems.

The aim of the course is to provide training in the field of innovation by offering skills in the fields of economics, management and law.
The aim is to acquire the skills and professional practices needed to understand and master the innovation ecosystem and managerial practices. The course, which is strongly based on training through research, offers the conceptual foundation, operational tools and qualitative and quantitative methodologies that make it possible to master and manage changes in managerial and regulatory practices which affect all types of organisations, from large companies, SMEs and start-ups to public institutions.

An introduction to the Business and Society Innovation course can be viewed at: https://www.youtube.com/watch?v=BXJeDE1-evg

 

Post-graduate profile

Les M2 offrent des enseignements généralistes tels que l'économie et le management de l'innovation, la stratégie d'entreprise, le droit de la propriété intellectuelle, le pilotage de projets innovants, le marketing de l'innovation, l'évaluation et le financement des projets.

Les formations de M2 offrent également des compétences spécifiques selon qu'elles préparent :
• Aux métiers du conseil et du management/pilotage de l'innovation toutes industries confondues
(MTI) ou dans des industries et des écosystèmes spécifiques : numérique et réseaux (IDC, IREN), entreprises du vivant (IPEV), les données et la Big data (IMSD), le management du capital immatériel (MCI)
• Aux métiers du conseil et du pilotage de l'innovation spécifiques au marketing (Marketing de l'innovation), à la valorisation de la recherche (IVR, MTI).

Transfer paths

Le tronc commun de M1 permet aux étudiants d'intégrer toutes les formations de M2 selon leurs choix et leurs résultats obtenus en M1. Les étudiants sont informés tout au long de l'année par leurs enseignants des spécificités des différents M2 pour que ceux-ci puissent faire un choix en connaissance de cause. En particulier, les enseignants responsables du M2 interviennent dans la formation dès le M1 pour faciliter le passage et la bonne information des étudiants.

Academic partnerships

Université Paris Dauphine
Institut Polytechnique de Paris
Mines ParisTech

Prerequisites

La force de la mention IES est de combiner des profils d'étudiants variés — ingénieurs, masters en sciences, management, économie, ainsi que quelques diplômés dans d'autres sciences humaines et sociales — dans un programme dont l'objectif est la maîtrise des enjeux portés par l'innovation et les transformations économiques et sociales qui caractérisent le changement de paradigme technologique en cours.

Compétences
Skills required within the Field of Study :
  • Monitor and predict issues and needs in the field of innovation

  • Understand and interpret economic and organisational dynamics

  • Analyse and design solutions within the context of innovation

  • Evaluate resources, solutions and uses within the context of innovation

  • Lead and manage projects within the context of innovation

  • Build and develop one's own professional project