M1 Management Stratégique et Changement (MSC)

  • Places available
    30
  • Language(s) of instruction
    French
  • Enrolment type
    Formation initiale
    Formation continue
  • Type of teaching
    En présentiel
  • Start of programme (indicative date)
Présentation
Objectives

Supporting a company through strategic transformation, the improvement of working methods and processes, the roll-out of digital tools, or the evolution of its information systems requires expertise in project management methods, change management, and strategy & organisation consulting.

The MSC Master’s programme therefore aims to train specialists in strategic change management and project management, prepared to take on cross-functional roles (change manager, project manager, PMO, product owner, scrum master, consultant, product manager, HR or marketing project officer) within a global context of environmental, social, and digital transformation of organisations.

Skills
  • Identifier et mobiliser les connaissances disciplinaires spécialisés en management stratégique.

  • Overall organisation

    Building on a bachelor’s degree—particularly in Economics & Management or Business Administration—Year 1 (M1) of the MSC programme develops students’ knowledge and skills in strategic management (strategy and CSR, management of organisations, change, projects, innovation, digital transformation, ethics) and its functional applications (HRM, marketing, performance measurement and management). In addition, courses in English, data analysis, research methods, entrepreneurship, stakeholder law, and managerial communication—together with industry guest lectures and a 2- to 6-month internship combined with an introductory research dissertation—enable students to acquire practical abilities and interpersonal skills that strongly enhance their professional readiness.

    Career prospects

    Les étudiants sont recrutés pour un parcours intégré de deux ans en Master MSC. Néanmoins, suite au M1, ils peuvent aussi postuler pour intégrer un autre M2 de la mention Management Stratégique (ou d’une autre mention s’ils disposent des prérequis) en fonction de l'évolution de leur projet professionnel ou de leur éventuel souhait de faire un M2 en alternance lorsqu'ils ont réalisé leur M1 en format classique.

    Les études d'insertion, le réseau d'Alumni du master ainsi que les nombreux contacts LinkedIn des responsables du parcours avec leurs anciens étudiants permettent d'avoir une appréciation assez claire des débouchés des étudiants. Le constat est que la grande majorité des étudiants diplômés occupent des postes conformes avec le niveau et les objectifs de leur formation. Ainsi, ils occupent majoritairement les emplois suivants :
    - Chef de projet (digital, marketing, SI, AMOA…), Project Management Officer ;
    - Community & Change Manager, Business Analyst, Chef de produit, chargé d'études ;
    - Consultant (changement, projet, qualité, organisation, RH-SIRH, SI, marketing…)
    - Chargé d'études marketing ou RH, chargé de recrutement, chargé de relations écoles & marque employeur.

    Course Prerequisites

    Eligible undergraduate backgrounds for admission to the MSC, Year 1 (M1):

    • Primarily: a Bachelor’s degree in Management/Business Administration, Economics & Management, or AES (Administration économique et sociale).
    • A Bachelor’s degree in Social Sciences, Law, or LEA (Applied Foreign Languages) with a management-oriented focus.
    • A management-related Bachelor’s degree that confers the French grade de licence (bachelor’s level).

    In addition, a minimum B1 level in English (CEFR) is required, and submission of a Score IAE-Message is appreciated.

    General expectations:

    • Successful completion—with strong mastery—of undergraduate courses related to the strategic management of organizations.
    • Demonstrated drive, intellectual curiosity, and autonomy through extracurricular activities.
    • Interest in research and the scientific method.
    • Preferably, one or more internships and/or participation in projects or group activities.
    • A coherent personal and career plan aligned with the program.
    Rythme de la formation
    Cours à temps plein entre les mois de septembre et de février, stage entre les mois de mars et d'août.
    Internships and supervised projects

    Several courses (entrepreneurship, marketing, digital management, ethics, etc.) require students to work in a project-based format and present their work both in writing and orally, in order to develop collaborative skills and proficiency with project management tools.

    The second semester ends in late February to allow for a required six-month internship (between March 1 and August 31: minimum of two months). Assessment is based on an analytical internship report paired with a research thesis in strategic management, with the research question directly linked to the internship.

    Transfer paths

    La poursuite du master en M2 MSC classique est de plein droit et il est possible de réaliser le M2 MSC en apprentissage, à condition de signer un contrat d'apprentissage dont la recherche est accompagnée par notre CFA partenaire, Sup de V de la CCI de Paris Ile-de-France. 
    En outre, il est possible de poursuivre le parcours de master (avec dépôt de dossier de candidature) vers d'autres M2 de la Graduate School Economie et Management dont les prérequis sont compatibles.
    Enfin, le programme du M1 MSC permet aussi aux étudiants de s'orienter vers de nombreux M2 d'autres universités ou de grandes écoles dont les prérequis sont compatibles.

    Méthodes mobilisées
    Un effectif compatible avec les débouchés du M2 MSC facilite la mise en oeuvre d’une pédagogie interactive, basée sur un équilibre entre travaux individuels et de groupes. Ces derniers prennent notamment la forme de simulations de gestion et de création d'entreprise, de prise de décision collective et de gestion de projet. Enfin, les enjeux écologiques, sociaux et éthiques du management stratégique des entreprises irriguent l'ensemble des cours du master.
    Accompagnement personnalisé
    Les effectifs du M1 permettent un suivi individuel par les responsables pédagogiques des étudiants en fonction de leurs besoins, notamment à l'occasion de la réalisation des projets, de la recherche de leur stage et de la réalisation de leur mémoire de M1.
    Post-graduate profile

    Le parcours Management Stratégique et Changement se donne pour mission de former de futurs cadres dans l'élaboration et la conduite de projets vecteurs de transformation stratégique dans tout type d'organisation.

    D'une manière générale, les compétences et connaissances que les étudiants auront développé tout au long de ce parcours leur permettront :
    - d'être capable de collecter et analyser des informations internes et externes se rapportant à l'activité d'une organisation ;
    - de manager des projets de toute nature ;
    - de concevoir et accompagner des stratégies de changement organisationnel ;
    - d'élaborer et de traiter une problématique de recherche appliquée en management stratégique ;
    - de communiquer de manière adaptée avec une large variété de publics et de contextes.

    Le processus d'apprentissage est appelé à se dérouler tout au long de la vie. Ce Master vise donc à développer chez les étudiants diplômés de véritables capacités de prise de recul, de recherche et d'investigation, de capacité critique d'information, d'autonomie personnelle et intellectuelle, d'engagement éthique, social et professionnel.

    Location
    GUYANCOURT
    Collaboration(s)
    Laboratories

    Laboratoire de recherche en Management.

    Programme

    The schedule will be posted shortly.

    Modalités de candidatures
    Application period
    From 31/01/2026 to 15/04/2026
    Admission criteria
    Dossier
    Compulsory supporting documents
    • Copy diplomas.

    • Copy of identity document.

    • Motivation letter.

    • All transcripts of the years / semesters validated since the high school diploma at the date of application.

    • Certificate of English level.

    • Certificate of French (compulsory for non-French speakers).

    • Curriculum Vitae.

    Additional supporting documents
    • Letter of recommendation or internship evaluation.

    • IAE-Message Score.

    • VAP file (obligatory for all persons requesting a valuation of the assets to enter the diploma).

    • Supporting documents :
      - Residence permit stating the country of residence of the first country
      - Or receipt of request stating the country of first asylum
      - Or document from the UNHCR granting refugee status
      - Or receipt of refugee status request delivered in France
      - Or residence permit stating the refugee status delivered in France
      - Or document stating subsidiary protection in France or abroad
      - Or document stating temporary protection in France or abroad.

    Contact(s)
    Course manager(s)
    Herve CHOMIENNE - herve.chomienne@uvsq.fr
    Patricia MARCEROU - patricia.marcerou@uvsq.fr
    Administrative office
    Scolarité MSC - scol.msc.ism@uvsq.fr
    Katarzyna Spichala - katarzyna.spichala@uvsq.fr