Communication des organisations
The Communication des organisations program trains experts capable of playing a central role in the transformation of companies, local authorities, and non-profit organizations through communication. Positioned at the crossroads of information and communication sciences, social sciences, and management, this program offers an interdisciplinary approach to decipher the complex challenges of professional environments and to act accordingly.
- Design and plan a communication strategy tailored to the organization’s needs.
- Be able to write, present, format, and articulate all types of communication materials.
- Create, organize, and manage an event.
- Understand and know how to use information and communication technologies.
- Diagnose, assess, and analyze an organization’s communication practices.
- Support organizational change through communication and manage social dialogue.
The Master’s program in Communication des Organisations is an interdisciplinary and career-oriented training that draws on the combined contributions of information and communication sciences, management, and social and political sciences. It prepares students to understand, reflect on, and lead communication in all its complexity within private, public, or non-profit organizations.
Conceived as a strategic lever for action, communication is approached not merely as a tool for dissemination or promotion, but as a central function in the transformation of organizations, closely tied to issues of governance, legitimacy, change, innovation, and social responsibility.
Offered as a work-study program, this master's degree anchors theoretical learning in the realities of professional practice. Students work in communication departments, agencies, local authorities, or institutions, and can immediately apply the knowledge acquired during the course.
Divers, les métiers de la communication des organisations exercent une forte attractivité et de nombreux étudiants souhaitent s'engager dans cette voie. La mention se propose de répondre à cette attente et se fixe pour cela plusieurs objectifs:
• initier les étudiants aux sciences de la communication, aux sciences de gestion et aux sciences politiques ;
• leur faire acquérir les compétences pratiques qui sont constitutives des métiers de la communication ;
• développer leur capacité à concevoir et à élaborer des stratégies de développement pour les organisationsau moyen de la communication ;
• les former à l’élaboration et à la gestion de modes innovants de communication et d’information ;
• leur permettre, par l’apprentissage, d’évoluer dans des contextes professionnels formateurs sous l’angle personnel de leur propre «savoir-être»;Les débouchés des deux parcours de la mention recoupent les métiers de chargé de communication, community manager, responsable événementiel, manager d'équipe ou de service, chef de projet, change manager, consultant en communication et/ou organisation, chargé de relations presse, etc.Les deux parcours de la mention sont proposés intégralement en apprentissage. Ils s'appuient sur un partenariat déjà ancien avec l'ESSYM (école du CFA de la CCI Ile-de-France). Les étudiants-apprentis disposeront ainsi d'un cadre leur permettant se former et de se socialiser afin d'optimiser leurs chances de réussite professionnelle.
Have completed and passed a Bachelor's degree in one of the following fields:
- Economics and Management
- Humanities
- Social Sciences
- Literature and Languages
- Law