M2 Agroécologie, Connaissances, Territoires Et Société
This program is structured around an analysis of socio-ecosystems, which are by definition territorial entities, where the dynamics of interactions between physical, biological, technical, economic, social, political, and cultural dimensions are treated without hierarchy. This objective requires positioning oneself at the interfaces between ecology, social sciences, and agricultural sciences.
The course includes a North/South reflection, which is essential in this era of globalization of environmental and food security issues.
Comprendre et analyser un modèle d'agroécologie en lien avec son écosystème (territoires, acteurs, contraintes environnementales, économiques, sociales…).
The program offers training focused on acquiring cross-disciplinary skills and strong reflective abilities to think about and support the ecological transition of agricultural and food systems at the regional level.
The diversity of student profiles on the program, which includes equal numbers of students from the biological sciences, biotechnology, and the humanities and social sciences, facilitates observation and critical analysis.
The program has a dual purpose: “research” and “professional.”
The first semester is devoted to fundamental teaching and methodologies for understanding the field.
The second semester is an application during an internship.
Les débouchés visés de cette formation sont :
a.La recherche ou l'enseignement supérieur, à la suite d'un doctorat dans l'une des disciplines mobilisées : écologie, sciences agronomiques, sociologie, anthropologie économique, géographie.
b.Les postes d'animation de dispositifs associant plusieurs disciplines techniques dans des services agriculture / alimentation locale ou environnement de collectivités territoriales (dont les PNR) et locales, pour lesquels le caractère interdisciplinaire de cette formation semble un atout ;
c.Les postes d'animation et de coordination dans des associations et organisations à vocation agricole et rurale ou de protection de la nature ou des organismes parapublics à vocation agricole (chambres d'agriculture, Instituts techniques agricoles...)
d.Les postes d'expertise et de conduite de projet dans des bureaux d'études environnementales et entreprises assimilées ;
e.Les postes sur des missions "développement durable", "responsabilité environnementale et sociale" ou "relations avec la société" des entreprises privées.
- Have a Master's degree in social sciences (political science, sociology, economics, geography, etc.) and an interest in food issues and the development of agroecology. Be able to understand technical issues related to agroecology.
- Have a Master's degree in biology, ecology, or agronomy. Be open to social sciences. Be able to read social science literature and acquire a way of thinking that differs from your original training.
A research or professional internship is mandatory in the second semester.
non
Les étudiant-e-s ayant suivi la formation devront avoir enrichi leur parcours initial en acquérant un ensemble de connaissance pluridisciplinaire dans le domaine de l'agroécologie et de la sécurité alimentaire.
Ils seront aussi en capacité de resituer les modèles alimentaires dans le contexte de la société de la connaissances, des technologies disponibles et des différents scénarios d'usages suggérés par les acteurs de terrain.
Ils auront aussi acquis des méthodes de travail individuels et collectives par un large place laissée dans la formation aux initiatives personnelles et à la pédagogie inversée.
L'enquête collective est un temps fort de la formation. Elle permet de développer les compétences d'entraide mutuelles et de créativité collective. Le stage est un temps long plus individuel permettant aux étudiant-e-s d'approfondir leurs connaissances et de les confronter aux contraintes du terrain. C'est aussi le moment de faire mûrir leurs projets futurs qu'ils soit professionnels ou de recherche.
Sciences pour l'Action et le Développement : Activités, Produits, Territoires
Ecologie Systématique et Evolution
Génétique Quantitative et Evolution - Le Moulon
Economie Publique
Génétique Animale et Biologie Intégrative.
LISIS - Laboratoire Interdisciplinaire Sciences Innovations Sociétés.
-
List of post-secondary school studies mentioning exclusively the year, course, institution, average grade and your grade or distinction.
-
Motivation letter.
-
List of other masters requested (excluding Saclay).
-
All transcripts of the years / semesters validated since the high school diploma at the date of application.
-
Curriculum Vitae.
-
The application procedure, which depends on your nationality and your situation is explained here : https://urlz.fr/i3Lo.
-
TOEIC.
-
Certificate of French (compulsory for non-French speakers).
-
VAP file (obligatory for all persons requesting a valuation of the assets to enter the diploma).
-
-
Supporting documents :
- Residence permit stating the country of residence of the first country
- Or receipt of request stating the country of first asylum
- Or document from the UNHCR granting refugee status
- Or receipt of refugee status request delivered in France
- Or residence permit stating the refugee status delivered in France
- Or document stating subsidiary protection in France or abroad
- Or document stating temporary protection in France or abroad.