M1 Intellectual Property Law / Information Technology Law - Guyancourt Site

Apply for the degree
  • Places available
    25
  • Language(s) of instruction
    French, English
Présentation
Objectives

The Master’s degree in Intellectual Property and Business Law and the Master’s degree in Digital Law of Paris-Saclay University offers a course unique in France where students can start from Master 1 to grasp the new challenges the law is facing in a society of information and innovation. The Master course will develop in law students familiar with the common tools of law an aptitude for extending them to an international environment dependent on technical evolution and social practices. Through a holistic vision of skills, the Master will provide the students with a basic approach to IT techniques and combine legal expertise with an economic and sociological approach to the issues addressed.

Location
GUYANCOURT
Course Prerequisites

Entry to the master 1 in intellectual property and digital law is selective and the miminum prerequisite for applicants is an undergraduate degree in private law. Law L3 (or equivalent, VAA - validated credits). Applicants must demonstrate a solid background in law and a proven interest in information and communication technologies.

Skills
  • Understand the fundamentals.

  • Assimilate international issues.

  • Defend and enhance intangible heritage.

  • Understand the legal framework surrounding data and processing methods (AI - algorithm).

  • Carry out a professional insertion and/or research project

  • Understand the digital environment and the digital economy.

Post-graduate profile

Students prepare for entry to the Master's 2 programmes in digital disciplines and intellectual property.

Career prospects

The Master 1 must be followed up by a Master 2.
The distinguishing characteristic of these programmes is that they form versatile lawyers, ready to work as generalist practitioners in business law, dealing with the latest issues surrounding economics of information, and also to fulfil more specialised functions in the field of business law, intellectual property law or digital law. Highly international, the programme also allows students to consider geographical mobility in their careers.

Collaboration(s)
Laboratories

Laboratoire de Droit des Affaires et Nouvelles Technologies.

Programme
Matières ECTS Cours TD TP Cours-TD Cours-TP TD-TP A distance Projet Tutorat
Introduction à la propriété intellectuelle 5 30
Théorie et pratique des TIC 4 20
Matières ECTS Cours TD TP Cours-TD Cours-TP TD-TP A distance Projet Tutorat
Distribution et consommation 4 30 15
Matières ECTS Cours TD TP Cours-TD Cours-TP TD-TP A distance Projet Tutorat
Droit spécial des sociétés 3 30
Droit de l'environnement 3 30
Droit public de l'économie 3 30
Droit pénal des affaires 3 30
Matières ECTS Cours TD TP Cours-TD Cours-TP TD-TP A distance Projet Tutorat
European Market Law 4 20
Droit international privé 4 30 15
Matières ECTS Cours TD TP Cours-TD Cours-TP TD-TP A distance Projet Tutorat
Droit du commerce électronique 4 20
Economie de l’information et de la connaissance 2 20
Informatique appliquée aux professions juridiques ou 2 20
Matières ECTS Cours TD TP Cours-TD Cours-TP TD-TP A distance Projet Tutorat
Circulations transatlantiques : séminaire disciplinaire 3 24
Droit de la propriété industrielle 4 30
International and European IP Law 2 20
Matières ECTS Cours TD TP Cours-TD Cours-TP TD-TP A distance Projet Tutorat
Common Law 2 20
Droit de la concurrence 2 30
Projet tutoré (mémoire, atelier l’oralité, projet scientifique) 2
Semaine d’immersion 0
Matières ECTS Cours TD TP Cours-TD Cours-TP TD-TP A distance Projet Tutorat
Droit bancaire 2 30
Enjeux internationaux et européens de la société de l’information (droit des données) 2 20
Droit de l’espace et des télécommunications 2 30
Droit processuel 2 30
Modalités de candidatures
Application period
From 27/04/2020 to 01/07/2020
Compulsory supporting documents
  • Curriculum Vitae.

  • Motivation letter.

  • Motivational questionnaire.

    (Formulaire à télécharger sur le site de l'Université Paris-Saclay)
  • All transcripts of the years / semesters validated since the high school diploma at the date of application.

Additional supporting documents
  • VAP file (obligatory for all persons requesting a valuation of the assets to enter the diploma).

  • Certificate of French (compulsory for non-French speakers).

Contact(s)
Course manager(s)
Mélanie CLEMENT FONTAINE - melanie.clement-fontaine@uvsq.fr
Administrative office
Sandrine Hénaut - Sandrine.henaut@uvsq.fr
Admission
Application requirements

Procédure de candidature pour le M1 (site de Sceaux ou de Guyancourt)

 

  • 1. Avant le 1 juillet 2020, candidature sur https://inception.universite-paris-saclay.fr/fr/ quelle que soit votre université d’origine et votre diplôme (assortie d’une procédure auprès des services de Campus France dans le pays d’origine pour les ressortissants hors UE),

Le dossier comprend :

·         La fiche de synthèse et dument complétée précisant notamment le ou les sites de formation (cf. supra). Le document est un formulaire pdf auto-remplissable. Bien vérifier que vous téléversez la version renseignée.

·         Un CV détaillé avec photographie,

·         Une lettre de motivation,

·         Les relevés de notes de la L1 à la L3, y compris le 2nd semestre (si vous n’en disposez pas au 1 juillet, il sera à adresser directement au service de scolarité).

Il est conseillé d’attendre d’avoir un dossier complet avec le plus d’éléments en votre faveur (Notes définitives ou obtention d’un stage par exemple). Les demandes ne sont pas traitées par ordre d’arrivée.

La réception des pièces conditionne la recevabilité de la candidature et déclenche le point de départ du délai de 2 mois dans lequel une réponse définitive doit être donnée.

  • 2. Réception d’un accusé de réception par courriel,
  • 3. Examen des dossiers par le jury en vue de l’admissibilité : semaine du 8 juin,

    Réponses définitives ou convocation à un entretien d’admission selon le cas.

  • 4. Entretiens d’admission : semaine du 15 juin

    Résultats d’admission et inscriptions administratives dans la foulée.

 

Les candidats sont exclusivement informés au fur et à mesure par courriel. Il ne sera répondu à aucune demande  individuelle concernant la sélection.

L'admission est une décision pédagogique. Les conditions administratives, et notamment la réalité du grade universitaire requis ou de son équivalence, seront vérifiées lors de l'inscription administrative.