Date de l'événement : le 2 juillet 2018
Institut de Physique Théorique (CEA Saclay)

Steve Simon, Professeur de Physique à l'Université d'Oxford (Tutorial Fellow of Somerville College), donnera une conférence le lundi 2 juillet de 14h30 à 15h30 à l'Institut de Physique Théorique (St-Aubin) sur le thème de la théorie de la matière condensée, "Topologically Ordered Matter and Why You Should be Interested".

Pr Steve SimonCe colloque s'inscrit dans le cadre du programme Psi2, un programme de l'Université Paris-Saclay qui finance et organise des séjours de longue durée de scientifiques de haut niveau. Les programmes sont sélectionnés par Psi2 et portent sur les thématiques suivantes : l'astrophysique et la cosmologie, la physique et ses interfaces.

Abstract

In two dimensional topological phases of matter, processes depend on gross topology rather than detailed geometry. Thinking in 2+1 dimensions, particle world lines can be interpreted as knots or links, and the amplitude for certain processes becomes a topological invariant of that link. While sounding rather exotic, we believe that such phases of matter not only exist, but have actually been observed in quantum Hall experiments, and could provide a uniquely practical route to building a quantum computer. Possibilities have also been proposed for creating similar physics in systems ranging from superfluid helium to strontium ruthenate to semiconductor-superconductor junctions to quantum wires to spin systems to graphene to cold atoms.

Date et horaires : lundi 02/07/2018, 14h30-15h30

Accès : Institut de Physique Théorique, Bât. 774 Orme des Merisiers,  CEA Saclay - Amphi Claude Bloch